TNF-BIO-anbudet: – For lettvint å kalle dette en «glipp»
Legemiddelselskapene er delte i sine meninger om Sykehusinnkjøps løsning på en rangeringsfeil i TNF-BIO-anbudet, som ble en forlengelse av avtalen. – Vi stiller oss undrende til at denne feilen kunne oppstå, sier Anne Sveaass, daglig leder i Johnson & Johnson Norge.
De siste par ukene har HealthTalk har fulgt utviklingen rundt en feil som skjedde i rangeringen i det såkalte TNF-BIO-anbudet. Dette er et legemiddelanbud på medisiner mot en rekke ulike inflammatoriske sykdommer, og verdien på anbudet ligger på rundt én milliard kroner.
For høyt på listen
Feilen førte til at 300 mg-pakningen av legemidlet Cosentyx fra Novartis urettmessig rykket 6-7 plasser opp på rangeringene for behandlingen av psoriasis og aksial spondyloartritt (tidligere kjent som Bekhterevs sykdom). Feilen, som forble uoppdaget i minst fem måneder, kan ha ført til at Novartis fikk urettmessig høyere salg, mens andre legemiddelselskaper tapte salg..
Tre dager etter at HealthTalk skrev om saken kunngjorde Sykehusinnkjøp sin løsning: Det nåværende TNF-BIO-anbudet forlenges med tre måneder fra slutten av januar 2025 til slutten av april 2025. Dette vil også forsinke i oppstart av det nye TNF-BIO-anbudet, som etter planen skulle starte opp 1. februar neste år.
Delvis fornøyd med løsning
– Vi stiller oss undrende til at denne feilen kunne skje, sier Anne Sveaass, daglig leder i Johnson & Johnson Norge, til HealthTalk.
Hun viser til at Sykehusinnkjøp er en stor aktør som forvalter avtaler til en verdi av flere titalls milliarder årlig, og at det forventes at de har gode kontrollmekanismer for å forhindre slike feil.
– Noen av målene til Sykehusinnkjøp er å skape tillit og opptre forutsigbart med saklig og tydelig kommunikasjon. Vi forventer derfor at de har gode kontrollmekanismer som ikke tillater at slike feil oppstår i utgangspunktet. Når feilen først skjedde synes vi, som andre leverandører, at Sykehusinnkjøp burde opplyst tidligere og gjort mer for å opplyse om feilen, sier Sveaass.
– Hvordan ønsker dere at Sykehusinnkjøp følger opp denne saken og ytterligere arbeid med offentlige anbudsprosesser?
– Vi ønsker en bedre redegjørelse for hva som har skjedd og hvilke tiltak Sykehusinnkjøp iverksetter for å unngå at dette skjer igjen.
Johnson & Johnsons daglige leder fremhever at det er viktig å forstå at deres mulighet som leverandør til å tilby norske sykehus rabatterte priser på våre legemidler hviler på en forventning om at anbudssystemet er til å stole på.
– Det er viktig at rabattene vi gir sikres konfidensialitet og håndteres riktig. Da er det i Sykehusinnkjøp og Helseforetakenes interesse at man iverksetter tiltak for å unngå at dette skjer igjen.
Savner begrunnelse for forlenging
Sveaass sier også at selskapet ikke har mottatt en forklaring fra Sykehusinnkjøp på hvorfor en forlengelse av anbudet anses som et passende avbøtende tiltak..
– Det blir for lettvint å kalle dette «en glipp». Vi ser gjerne at Sykehusinnkjøp legger frem en konkret tiltaksplan for å unngå slike feil i fremtiden. Det er en form for avbøtende tiltak som vi støtter, og som vil kunne være med på å bygge opp tilliten hos leverandørene.
Selskapet mener også at Sykehusinnkjøp bør publisere beregningsmodellen på nytt, uten konfidensiell prisinformasjon.
– På denne måten vil transparens og forutsigbarhet i arbeidet forbedres ved at leverandørene får bedre forståelse for beregningsgrunnlaget for anbudsrangeringen. Dette vil kunne bidra til at eventuelle fremtidige feil kan bli avdekket raskere, sier hun.
Ønsker lenger forlengelse
Jens Torup Østby, direktør for markedstilgang og myndighetskontakt i Bristol Myers Squibb (BMS) Norge, mener forlengelsen burde dekke hele perioden feilen varte.
– Vi setter likevel pris på at Sykehusinnkjøp kommer med konkrete tiltak som kompensasjon. Vi antar det også gjøres en vurdering av interne prosesser og rutiner.
Novartis var selskapet som fikk en urettmessig og fordelaktig plassering i anbudsrangeringen etter feilen. Novartis Norge-sjef Veronika Barrabes uttaler at forutsigbarhet er viktig for å kunne tilby nye medisiner til norske pasienter.
– Det viktigste er at pasienter får ta i bruk medisiner når de har behov for det. Det er selvsagt uheldig at det skjer feil i anbud. Vi er opptatt av at det skal være forutsigbarhet i systemet slik at vi kan tilby nyskapende medisiner til pasienter i Norge, sier hun.
Fredrik Arneberg, daglig leder i UCB Norge, sier det er positivt at Sykehusinnkjøp erkjenner ansvar i saken, at de uttrykker forståelse for alvoret i situasjonen, og at de nå tar grep.
– Feilen til Sykehusinnkjøp har hatt flere konsekvenser for legemiddelmarkedet i Norge i den perioden dette pågikk. Vi må bruke tid til å avklare omfanget av situasjonen, og vil ha en dialog med Sykehusinnkjøp om dette fremover, konstaterer Arneberg.