ÅPENHET ER VIKTIG: – Sivilombudet har en rekke ganger pekt på hvor viktig det er at både journalister og andre har tilgang til forvaltningens journaler for at offentlighetsprinsippet skal kunne gjennomføres etter sin hensikt, uttaler sivilombud Hanne Harlem.

Sivilombudet: – eInnsyn gjør offentlig sektor mer åpen

Sivilombud Hanne Harlem vil ikke kommentere Sykehusinnkjøps praksis for offentlig innsyn uten at det foreligger en formell klagesak. – Den offentlige journalen er sentral, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Sykehusinnkjøp har fått kritikk for sin håndtering av innsyn i offentlige dokumenter. 

Helseforetaket er ikke tilknyttet den åpne elektronisk postjournalen eInnsyn. Gjennom eInnsyn kan journalister og andre interesserte enkelt søke opp dokumenter og be om innsyn.

Tungvint

I stedet praktiserer Sykehusinnkjøp en mer manuell prosess: Man må først be om postjournalen via e-post, få tilsendt en omfattende PDF, manuelt finne saksnumre og deretter sende en ny forespørsel med detaljerte referanser. Prosessen tar tid og krever forkunnskap om sakene.

Denne praksisen har fått flere til å reagere:

  • Helsejurist Anne Kjersti Befring sier til HealthTalk at hun ikke kan utelukke at Sykehusinnkjøp bryter offentlighetsloven med dagens ordning. 

  • Samtidig forsvarer Sykehusinnkjøp seg med at de ikke kan bruke eInnsyn fordi løsningen er utviklet «spesifikt for stat, kommune og fylkeskommune».

  • Digitaliseringsdirektoratet er imidlertid uenig. De påpeker at det ikke finnes noe prinsipielt hinder for at norske helseforetak kan benytte seg av eInnsyn, selv om ingen helseforetak gjør det i dag.

  • I dag er 169 offentlige virksomheter med i eInnsyn. 143 av disse er statlige (85 prosent), 12 er kommuner (7 prosent) og 10 er fylkeskommuner (6 prosent).

  • Flere sentrale helseaktører som Direktoratet for medisinske produkter (DMP), Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet er allerede med i eInnsyn.

Dette sier Sivilombudet

Sivilombudet har tidligere behandlet flere saker om innsyn i offentlige dokumenter, og fungerer som klageorgan i slike saker. 

Likevel understreker sivilombud Harlem at de ikke kan uttale seg om Sykehusinnkjøps praksis før en konkret klage er sendt inn. Årsaken er at ombudet må være nøytrale i tilfelle de får en klage på et senere tidspunkt. 

– Våre svar må derfor være generelle, sier Harlem. 

På spørsmål om hvorvidt Sykehusinnkjøps praksis er i strid med lov eller forskrift, viser Harlem til forvaltningsorganers plikt til å føre journal over inngående og utgående dokumenter.

Generelt er det slik at alle forvaltningsorganer skal føre en journal, det vil si en løpende og systematisk oversikt over inngående og utgående dokumenter. For å få kunnskap om hva som skjer i forvaltningsorganene og hvilke dokumenter som det kan være av interesse å be om innsyn i, er den offentlige journalen sentral. 

– Sivilombudet har en rekke ganger pekt på hvor viktig det er at både journalister og andre har tilgang til forvaltningens journaler for at offentlighetsprinsippet skal kunne gjennomføres etter sin hensikt, uttaler Harlem.

Må ha klage

Hun understreker at alle som mener de har fått uberettiget avslag på innsyn, kan klage saken inn til Sivilombudet. 

– Sivilombudet kan også på eget initiativ undersøke saker, og vi tar også imot tips fra publikum om områder vi bør se nærmere på i kommunal, fylkeskommunal eller statlig forvaltning.

Harlem påpeker at det ikke er et lovkrav å publisere offentlige postjournaler på eInnsyn.

– Det er ikke et krav i loven om at man skal publisere den offentlige postjournalen på eInnsyn. Men eInnsyn er en søketjeneste som gjør offentlig sektor mer åpen og lettere tilgjengelig, sier Harlem.

Powered by Labrador CMS