
Helsejurist reagerer: – Kan være brudd på offentlighetsloven
Helserett-ekspert Anne Kjersti Befring reagerer sterkt på at Sykehusinnkjøp ikke er del av en søkbar elektronisk postjournal. – Fører til manglende innsyn, sier hun, og mener det kan være lovbrudd.
– Slik Sykehusinnkjøp her innretter seg kan det være et brudd på offentleglova. Det forvaltes betydelige ressurser og verdier på vegne av fellesskapet, noe som forutsetter åpenhet, sier jurist Anne Kjersti Befring til HealthTalk.
Helserett-eksperten og professoren i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo reagerer på at Sykehusinnkjøp legger lite til rette for at offentligheten skal kunne få innsyn i offentlige dokumenter ved å ikke være med i den elektroniske postjournalen eInnsyn.
– Dette fører til manglende innsyn, sier Befring.
Dette er saken:
I dag gir eInnsyn tilgang til dokumenter fra 169 offentlige virksomheter, inkludert Direktoratet for medisinske produkter (DMP), Folkehelseinstituttet (FHI), Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) og Helsedirektoratet.
Likevel står alle offentlige helseforetak, som Sykehusinnkjøp, sykehus og sykehusapotek, utenfor ordningen. I stedet har flere av dem, inkludert Sykehusinnkjøp, omstendelige og manuelle prosedyrer for innsyn i offentlige dokumenter.
Sier det ikke går - DigDir er uenig
Til HealthTalk sier Johnny-Leo Jernsletten, konstituert direktør for digitalisering, IKT og analyse i Sykehusinnkjøp, at de ikke er en del av eInnsyn fordi dette er en løsning «spesifikt for stat, kommune og fylkeskommune».
Dette stemmer ikke, ifølge Digitaliseringsdirektoratet, som sammen med Oslo kommune står bak søkeportalen eInnsyn.
– Det er ingenting prinsipielt i veien for at norske helseforetak kan benytte seg av eInnsyn. Løsningen kan benyttes av alle offentlige organ. I dag er det ingen helseforetak som benytter seg av eInnsyn, sier Siv Kvåle Sanden, produktsjef for eInnsyn i Digitaliseringsdirektoratet, til HealthTalk.
– Manglende innsyn
Helsejurist Befring sier hennes umiddelbare refleksjon er at Sykehusinnkjøps praksis for offentlig innsyn fører til manglende innsyn.
– Sykehusinnkjøp og andre helseforetak skal tilrettelegge slik at offentleglovas hovedregel om innsyn kan gjennomføres. Det følger av offentleglova § 2 at denne gjelder for alle helseforetak, slik at dokumenter som sendes mellom alle nivåene, inkludert mellom de styrende organer og helseforetaket (på regionalt og lokalt nivå), er offentlige, med mindre noen av unntaksreglene slår inn, sier hun.
Befring peker på at formålet til loven er å bidra til transparens og styrke tilgangen til informasjon.
– Dette er avgjørende for at vi kan ha en mening om hvordan dette foretaket forvalter våre felles ressurser, sier hun.
Helsejuristen sier denne praksisen for innsyn kan påklages til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) og eventuelt Sivilombudsmannen.
– Sivilombudet har uttalt seg om offentlig innsyn i ordinære helseforetak og i Sykehusbygg, som er et liknende foretak som sykehusinnkjøp. Dersom saken klages inn, kan Sivilombudet komme med en tydeligere vurdering av om dette er et lovbrudd, sier hun.
Johnny-Leo Jernsletten i Sykehusinnkjøp sier de er enige med Befring i viktigheten av at de som offentlig aktør ivaretar innsyn og åpenhet på en god måte.
– Vi implementerer nå en arkivløsning som fungerer bedre enn den vi har hatt. Det er blant annet fordi vi mener at det aldrende arkivsystemet ikke har ivaretatt dette på en god nok måte, sier han.