Direktoratet for medisinske produkters med Trygve Ottersen i spissen skal nå kartlegge alle landets apotek.

Slik skal DMP kartlegge alle norske apotek

En omfattende spørreundersøkelse sendes nå ut til alle landets apotek. Undersøkelsen er en del av Direktoratet for medisinske produkters (DMPs) arbeid for å sikre at apotekene overholder gjeldende regelverk og at de tilbyr forsvarlig og kvalitetsmessig god helsehjelp til befolkningen.

Publisert

Informasjonen som samles inn, vil bli brukt til å vurdere apotekenes praksis og identifisere områder hvor det kan være behov for forbedringer.

Viktig for fremtidens apotek

Kartleggingen vil gi DMP verdifull innsikt i hvordan apotekene opererer og hvilke utfordringer de står overfor. Resultatene vil danne grunnlag for videre tiltak og forbedringer i apoteksektoren, til beste for både pasienter og helsepersonell. 

Apotekene oppfordres av DMP til å besvare undersøkelsen så nøyaktig og utfyllende som mulig innen fristen 3. februar. Etter innsamlingen vil DMP analysere dataene og presentere sine funn i en rapport senere i år.

Dette vil DMP vite 

Undersøkelsen dekker et bredt spekter av temaer som berører apotekenes virksomhet. Blant de sentrale spørsmålene er:

Personell og kompetanse:

  • Hvor mange farmasøyter og apotekteknikere er ansatt, og hvilken kompetanse har de?

  • Hvordan sikres opplæring og oppdatering av fagkunnskap blant de ansatte?

Legemiddelhåndtering:

  • Hvordan håndterer apoteket legemidler med særskilte krav, som narkotiske stoffer og kjølevarer?

  • Hvilke rutiner har apoteket for å sikre riktig utlevering av reseptbelagte legemidler?

Kundeveiledning:

  • Hvordan sikrer apoteket at kundene får nødvendig informasjon om bruk av legemidler?

  • I hvilken grad tilbys individuell rådgivning til pasienter med kroniske sykdommer eller sammensatte legemiddelregimer?

Digitalisering og teknologibruk:

  • Bruker apoteket digitale verktøy for journalføring og kommunikasjon med helsepersonell?

  • Hvordan håndteres elektroniske resepter og digitale bestillinger?

Kvalitetskontroll og klagehåndtering:

  • Hvilke prosedyrer har apoteket for å håndtere avvik og kundeklager?

  • Hvordan sikres kvaliteten på legemidler og andre produkter som tilbys?

En fullstendig oversikt over spørsmålene i undersøkelsen finner du på DMPs nettsider

Powered by Labrador CMS