
Ny teknologi skal gi bedre oppfølging av hjertepasienter
En ny digital plattform skal gi hjertepasienter tettere og mer koordinert oppfølging etter sykehusopphold. HealthB Heartplan samler helsedata, behandlingsmål og kommunikasjon med både fastlege og spesialisthelsetjenesten - alt i én løsning.
HealthB Heartplan bygger på appen HealthB, som allerede har blitt tatt i bruk ved et fastlegekontor og en interkommunal legevakt. Prosjektet er et resultat av et tett samarbeid mellom oppstartsselskapet Zyberia, Akershus Universitetssykehus (AHUS) og legemiddelselskapet Novartis.

Allmennlege og administrende direktør i Zyberia, Jonas Carsten Jeppesen, peker på at dagens oppfølging av hjertepasienter er varierende, og avhengig av faktorer som bosted, fastlege og sykehus. Dette ønsket utviklerne bak HealthB Heartplan å gjøre noe med.
– Appen skal gi pasientene muligheten til å registrere egne målinger, motta individuelle råd og kommunisere direkte med helsepersonell. Samtidig får helsepersonell et verktøy for å følge pasientenes utvikling over tid, sier Jeppesen til HealthTalk.


HealthB gir helsepersonell tilgang til pasientens journal og behandlingsplaner i sanntid, og skal bidra til mer persontilpasset behandling. Dataene kan deles mellom fastlege og sykehus, noe som ifølge utviklerne gjør oppfølgingen mer effektiv og målrettet.
Jeppesen mener at pasientene nå får mulighet til å samhandle med behandleren for å forstå og definere egne behandlingsmål - noe de tidligere ikke har hatt tilgang til.
Vanskelig å forstå
– I dag forventer helsevesenet at pasientene skal forstå alt helsepersonell forteller, men vi må innse at helseinformasjon kan være vanskelig å forstå. Det er ikke fordi pasientene er dumme, eller fordi de ikke vil - men de har ikke verktøyene til å forstå denne informasjonen, sier Jeppesen til HealthTalk.
Ifølge Jeppesen glemmer pasienter mellom 50 og 80 prosent av informasjonen de får fra behandleren etter 20 minutter. Dette verktøyet gir pasienten muligheten til å samle, forstå og kommunisere sin egen helse med behandleren.
– Vi ser at pasientene opplever økt trygghet og bedre etterlevelse av behandlingen. En pasient fortalte at han for første gang følte seg i førersetet i egen behandling, sier Jeppesen.
Kardiolog og professor ved AHUS, Henrik Schirmer, fremhever at den nye plattformen fyller et stort behov i det norske helsevesenet.
– HealthB gir mulighet for å koordinere pasientens planer og behandlingsmål på tvers av helsetjenesten, samtidig som pasienten selv kan velge hvem som har tilgang til informasjonen, sier Schirmer.
Privat samarbeid skal styrke innovasjon

Veronika Barrabés, daglig leder i Novartis Norge, understreker at Novartis ønsker å være en konstruktiv samarbeidspartner for innovasjon i helsesektoren. Hun ser på HealthB som en innovativ løsning for å forbedre pasienters behandling og oppfølging.
– For oss er det viktig at rett pasient får rett behandling til rett tid. Denne typen samarbeid mellom helsesektoren og privat næringsliv er nødvendig for å nå målet om mer helhetlig pasientoppfølging, sier Barrabés.
Skal utvides til flere pasientgrupper
Innledningsvis har prosjektet kun hatt fokus på hjertepasienter. Men grunderne avslører også at prosjektet tar steget inn i en ny fase, der løsningen også skal utvikles for pasientgrupper som KOLS- og astmapasienter.
Jeppesen har et fokus på allmennmedisin, og han ønsker å utvikle en løsning som fungerer på tvers av kroniske sykdommer
– Det gode samarbeidet med AHUS og Novartis legger nå til rette for å utvikle behandlingsplaner for andre kroniske sykdommer som overvekt, diabetes og høyt blodtrykk. Vi ser også på muligheter for å lage behandlingsplaner for psykisk helse, sier Jeppesen til HealthTalk.