GLADE BRUKERREPRESENTANTER: Fra venstre: Torbjørn Akersveen (Regionalt brukerutvalg i Helse Midt-Norge), Knut Georg Hartviksen (Regionalt brukerutvalg i Helse Nord), Øystein Kydland (Regionalt brukerutvalg i Helse Sør-Øst) og Henrik Aasved (Regionalt brukerutvalg i Helse Vest), er brukerrepresentantene i Bestillerforum og Beslutningsforum.Foto: Sekretariatet for Nye Metoder
Pasientene får styrket sin rolle i Beslutningsforum og Bestillerforum
Beslutningsforum og Bestillerforum for Nye Metoder har gått fra to til fire brukerrepresentanter. I tillegg går man nå inn for bedre opplæring, tale- og forslagsrett, deltakelse i referansegruppene og ny dialogarena.
Tiltakene skal gjøre brukermedvirkningen i Nye Metoder enda bedre, skriver Nye Metoder i en pressemelding fredag. Nå skal Beslutningsforum ha to brukerrepresentanter, og det skal også Bestillerforum.
Annonse kun for helsepersonell
– Jeg opplever at utviklingen er veldig positiv, og at dette er et stort framskritt, sier Knut Georg Hartviksen, som har vært brukerrepresentant i Beslutningsforum i tre og et halvt år, i en kommentar i pressemeldingen.
– Tydeligere involvering
Inger Cathrine Bryne, administrerende direktør i Helse Vest RHF og leder av Beslutningsforum, mener det er avgjørende at pasienter og brukere er med når de viktige diskusjonene og avgjørelsene som angår dem, skal tas.
Annonse kun for helsepersonell
– Brukerrepresentantene i Nye metoder gjør en veldig viktig jobb. Nå har aktørene i Nye metoder sett på hvordan vi kan øke brukermedvirkningen i systemet. Resultatet er en tydeligere og mer helhetlig involvering av brukerrepresentantene i saksbehandlingsprosessen, sier hun i en kommentar.
En arbeidsgruppe med medlemmer fra Sekretariatet for Nye Metoder, Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet har kommet med tiltak til hvordan brukerrepresentasjonen kan styrkes ytterligere. De har blant annet kommet frem med følgende tiltak:
Mer og tidligere involvering: Brukerrepresentantene blir involvert i sakene på en annen måte - og mer aktivt - gjennom saksbehandlingen. For eksempel får de nå informasjon om saker som skal opp til beslutning vesentlig tidligere enn før.
Opplæring: De fire brukerrepresentantene, som representerer alle pasientene, har tett kontakt med sekretariatet for Nye metoder, og får mer opplæring i systemet og saksgangen.
Tale- og forslagsrett: Brukerrepresentantene får tale- og forslagsrett i de månedlige Beslutnings- og Bestillerforum-møtene. Det vil si at rollen er tydeliggjort, og at de kan komme med innspill i møtene. Dette har de i praksis også gjort tidligere, men rollen er nå formalisert.
Referansegrupper: Brukerrepresentantene blir en del av de to referansegruppene som finnes. Nye metoder har to referansegrupper, en referansegruppe for legemidler og en referansegruppe for ikke-legemidler, som rådgir og jobber på overordnet strategisk nivå.
Dialogarena: Nye metoder lager en dialogarena, for å styrke brukermedvirkning og skape mer dialog med flere aktører. Her vil for eksempel Kreftforeningen, FFO og brukerrepresentanter sitte.
De fire brukerrepresentantene er:
Annonse kun for helsepersonell
Bestillerforum:
Øystein Kydland (Regionalt brukerutvalg i Helse Sør-Øst)
Henrik Aasved (Regionalt brukerutvalg i Helse Vest),
Beslutningsforum:
Knut Georg Hartviksen (Regionalt brukerutvalg i Helse Nord)
Torbjørn Akersveen (Regionalt brukerutvalg i Helse Midt-Norge)
Annonse kun for helsepersonell
Akersveen sier i pressemeldingen at brukermedvirkningen ikke alltid har vært perfekt, men blir stadig bedre.
– For eksempel får vi dokumenter og informasjon om saker som kommer, tidligere enn før. Vi får tilgang til alle saksdokumenter, og vi forbereder oss og deltar i møtene i Bestillerforum og Beslutningsforum. Vi gjennomfører også formøter med støtte fra medisinsk personell, noe som er særlig viktig for oss brukere. Dette gir et godt grunnlag for å skjønne sakene som er oppe til beslutning, sier Akersveen.