Legemidler og biotek,   Politikk

- Regjeringen må legge forslaget som innskrenker legenes reservasjonsrett på generisk bytte og innføringen av terapeutisk anbud på is inntil pasientens legemiddelliste er på plass, sier leder av Norsk Forening for Allmennmedisin Marte Kvittum Tangen.

Legeforeningen ber regjeringen skrinlegge legemiddelreform inntil pasientens legemiddelliste er på plass

- Regjeringen må legge forslaget som innskrenker legenes reservasjonsrett på generisk bytte og innføringen av terapeutisk anbud på is inntil pasientens legemiddelliste er på plass.

Publisert

- Det sier leder av Norsk Forening for Allmennmedisin Marte Kvittum Tangen til HealthTalk. Hun mener pasientens legemiddelliste er det aller viktigste digitale pasientsikkerhetstiltaket, og at det haster med å få dette på plass. Pasientens legemiddelliste skal gi helsepersonell tilgang til oppdatert informasjon om en pasients legemiddelbruk. I dag finnes ingen slik oversikt.

Healthtalk har avdekket at en regjeringsrapport utarbeidet av konsulentselskapene Vista Analyse og EY i tett samarbeid med 11 toppbyråkrater vil kutte statens blåreseptutgifter med opp til 800 millioner kroner per år. Rapportens anbefaler at regjeringen innfører anbud på legemidler som er såkalt terapeutisk likeverdige og at legenes mulighet til å reservere seg mot mot generisk bytte skal innskrenkes. Bakgrunnen for rapporten er at regjeringen ønsker å begrense utgiftsveksten til legemidler på blå resept. 2019 var statens utgifter til refusjon på blåreseptlegemidler 10,4 milliarder.

Bekymret for feilbruk av legemidler

Marte Kvittum Tangen mener pasient- og behandlerperspektivet ikke er godt nok ivaretatt i rapporten og hun er kritisk til at Legeforeningen ikke har vært konsultert.

- Jeg noterer meg at utvalget sier man kan spare 190 millioner kroner årlig ved å fjerne legenes reservasjonsrett mot generisk bytte i apotek. Men jeg er mye mer bekymret for utgiftene som oppstår ved økt feilbruk av legemidler, sier hun.

- Feilbruk av medisiner koster samfunnet mye og jeg frykter at å innskrenke reservasjonsretten mot generisk bytte vil bidra til å øke feilbruken. Kartlegging gjort av pasientsikkerhetsprogrammet viser at om lag 12 prosent av pasientskadene skyldes feil legemiddelbruk. Hvert år dør over 1000 pasienter på grunn av feil bruk av medisiner og det er dessuten en hyppig årsak til innleggelser - og dette koster samfunnet svært mye, sier Kvittum Tangen.

Starter i feil ende

- Jeg mener at utvalgets forslag er å starte i feil ende. Før det kan bli aktuelt å gjøre innskrenkninger i legens reservasjonsrett må vi få på plass pasientenes legemiddelliste, og i tillegg må legene få et bedre beslutningsstøtteverktøy som gjør at det blir enklere å behandle pasienter med generiske legemidler. Hun avviser kategorisk rapportens forslag om at legene må sende inn søknad for å reservere seg mot generisk bytte i apotek. - Dette innebærer enda en unødvendig administrativ oppgave som vil ta bort tid til pasientbehandling. Slikt er ikke akseptabelt og særlig ikke i lys av den fastlegekrisen vi står midt oppe i med alt for få og mange overarbeide fastleger.

- Pasientsikkerheten for den enkelte pasient må ivaretas ved at rekvirerende lege kan reservere resepten mot bytte dersom legen mener at et bytte ikke vil være trygt og forsvarlig for pasienten. Der legen etter sitt kliniske skjønn vurderer det slik at pasienten bør få originallegemidlet bidrar det til mindre feilbruk av legemidler. Særlig for en del eldre pasienter som bruker mange legemidler er det forvirrende at apoteket bytter legemidlet som legen har forskrevet til en kopi med et annet navn, utseende, farge og form, sier hun.

Regjeringsrapporten foreslår også at det innføres terapeutisk anbudskonkurranse på patenterte legemidler. Dette kan gi innsparinger på opp til 600 millioner kroner årlig, slår regjeringsrapporten fast.

Terapeutisk likeverdig er ikke det samme som generisk

Marte Kvittum Tangen mener at heller ikke dette tiltaket kan innføres før pasientens legemiddelliste er en realitet.

- De fleste pasienter i blåreseptordningen får behandling for kroniske lidelser, og av den grunn står de lenge i et behandlingsløp. Vi er bekymret for anbudskonkurranser som innebærer at det foretrukne legemidlet byttes etter noen år. Slike bytter er forvirrende for mange pasienter og det kan oppstå stor fare for feilbruk. Vi leger har dessuten et behov for å ha et utvalg av medisiner tilgjengelig innenfor samme legemiddelkategori, slik at vi kan velge det som passer best for pasienten, sier hun.

-Compliance - at pasienten følger legens forskrivning - er avgjørende for effekt, og vi vet at det er enklere å huske å ta medisiner hver morgen enn flere ganger om dagen. Hvordan legemiddelet er utformet har også betydning, for eksempel kan det for reumatikere med stive og vonde fingre være vanskelig å administrere noen pakninger eller inhalasjonsmedikamenter enn andre, selv om de har terapeutisk lik effekt. Da er det viktig at vi enkelt har mulighet til å bytte til et annet legemiddel i samme klasse som kan passe bedre for akkurat den pasienten. Det er viktig at politikerne forstår at det som defineres som terapeutisk likeverdige ikke betyr at de er generiske - det vil si har lik effekt hos alle pasienter. På generelt grunnlag vil jeg si at det er uheldig dersom terapeutisk anbud medfører at behandlingstilbudet begrenses og det er viktig at forsvarlighetsprinsippet og reservasjonsrett på individnivå ivaretas, sier Marte Kvittum Tangen

Dette er forslagene i regjeringsrapporten

  • Innføring av terapeutisk anbudskonkurranse: Vil gi innsparinger på opp til 600 millioner kroner årlig

Regjeringsrapporten foreslår økt bruk av konkurransefremmende mekanismer i markedet for patenterte legemidler for å oppnå bedre priser der det finnes flere legemidler som er likeverdige behandlingsalternativer. Rapporten sier at dette kan gjøres som anbud eller i form av prisforhandlinger med legemiddelselskapene. Rapporten anbefaler at det innføres en anbudsmodell for blåreseptlegemidler som bygger på anbudsmodellen for innkjøp av sykehuslegemidler.

Blåreseptlegemidler som inngår i samme anbudsgruppe vil normalt miste patentbeskyttelse på ulike tidspunkt. Rapporten anbefaler at legemidler som av den grunn har generikakonkurranse fortsatt bør delta i anbudskonkurransen, men da med en tilbudspris som lik trinnprisen eller lavere. Legemidler med høy omsetning kan få en prisreduksjon på over 90 prosent etter patentutløpet.

I praksis betyr det at andre leverandører, med patenterte legemidler, må møte den samme trinnprisen dersom de skal ta opp konkurransen om å bli den foretrukne leverandøren.

Flere grupper med legemidler er omtalt som potensielle kandidater for terapeutisk anbudkonkurranse. Dette er er blodfortynnende legemidler (DOAK), moderne migrenelegemidler (CGRP-hemmere), kollesterolsenkere (PCSK9-hemmere) og flere diabeteslegemidler ( DPP4-hemmere, GLP1- analoger og SGLT2-hemmere). For de nevnte gruppene med legemidler estimerer rapporten et årlig utgiftsnivå for blåreseptordningen på omtrent 1,5 mrd. kroner basert på refusjonsbeløp i 2019. Rapporten antar at det er mulig å oppnå besparelser på om lag 40 prosent, tilsvarende gjennomsnittet for Sykehusinnkjøp.

Før anbud kan innføres vil Helse- og omsorgsdepartementet sammen med underlagte etater vurdere hvordan dette best kan gjennomføres og juridiske aspekter ved dette. Dersom terapeutisk anbudskonkurranse skal innføres vil det trolig kreve Stortingets samtykke.

Konsulentselskapene skriver at det sannsynligvis vil ta flere år før både juridiske og organisatoriske forhold er avklart og man er klar til å gjennomføre anbudskonkurranser for blåreseptordningen.

  • Innstramming av ordningen med legereservasjoner mot generisk bytte i apotek: Vil gi årlige besparelser på 30–100 millioner kroner

Legemiddelbytte i apotek innebærer at apotek tilbyr pasientene et rimeligere generisk alternativ til det legemidlet legen har forskrevet. Legen kan med dagens ordning reservere pasienten mot bytte der det foreligger viktige, individuelle, medisinske grunner for dette. Grunner til legereservasjon kan for eksempel være at pasienten ikke klarer å holde orden eller risikerer å bruke legemidlene feil, eller at pasienten reagerer på bestemte hjelpestoff.

“Vi konkluderer med at det er grunnlag for å anta at det gjøres unødvendig mye legereservasjoner. Dette innebærer at kostnadene til legereservasjoner i 2019 på 190 mill. kroner er unødvendig høye”, skriver konsulentselskapene

Andelen legereservasjoner på blåreseptordningen er relativt stabil og ligger på rundt fire til fem prosent de siste årene. Rapporten viser at slike legereservasjoner medfører årlige merutgifter for folketrygden på om lag 190 millioner kroner og at reservasjonsgraden mot generisk bytte for enkelte legemidler er relativt høy. Rapporten foreslår flere tiltak for å redusere omfang av legereservasjoner, blant annet søknadsbasert legereservasjon og mer målrettet kontroll. Det skisseres også mulighet for en bedre beslutningstøtte i fastlegenes systemer for rekvirering, samt bedre opplæring i refusjonsvilkår.

Helsedirektoratet skal nå utarbeide en plan over utvalgte tiltak som samlet bidrar til å begrense omfanget av legereservasjoner uten godt faglig grunnlag. Forslagene vil deretter vurderes av Helse- og omsorgsdepartementet.

  • Justeringer i trinnprismodellen: Vil gi årlige besparelser på 15–100 millioner kroner

Trinnprisordningen som ble innført i 2005 sikrer prisnedgang når legemidler får generisk konkurranse. Rapporten anbefaler å avvikle nåværende første trinn av i alt tre trinnpriskutt og gå direkte til andre priskutt på henholdsvis 59 prosent eller 81 prosent for legemidler som hadde henholdsvis omsetning på under eller over 100 millioner kroner før generisk konkurranse ble etablert.

Helse- og omsorgsdepartementet har allerede gitt Legemiddelverket i oppdrag å vurdere tiltaket, og blant annet redegjøre for konsekvenser av tiltaket for distribusjonsleddet, for forsyningssikkerheten og legemiddeltilgangen.

Pasientens legemiddelliste

Pasientens legemiddelliste (PLL) skal tilgjengeliggjøre pasientens legemiddelopplysninger i én felles, nasjonal digital løsning. PLL er en videreutvikling av teknologien bak e-resept. Formålet er at både pasienten selv og alt helsepersonell med tjenestlig behov skal ha umiddelbar tilgang til en mest mulig oppdatert liste over hvilke legemidler den enkelte pasient skal bruke – og fortrinnsvis bruker. Dagens e-reseptløsning gir bare en oversikt over legemidler ekspedert fra apotek, og representerer derfor et viktig men ikke tilstrekkelig skritt på veien til PLL.

Kan kutte 800 millioner: En Regjeringsrapport vil kutte prisen på blåreseptlegemidler med 800 millioner kroner. Helseminister Bent Høie (H) og finansminister Jan Tore Sanner (H) har nå fått rapporten på bordet. Foto: NTB
Powered by Labrador CMS