Legemidler og biotek, Finans
Photocure vokser kraftig: Omsetningen opp 60 prosent
Omsetningen er opp 60 prosent og selskapet snur underskudd til overskudd. Det viser kvartalsresultatet som ble lagt frem i dag.
Det er et godt salg av Hexvix/Cysview som ligger bak veksten.
Photocure kunne notere seg for en omsetning i første kvartal på 88,2 millioner kroner som en en forbedring fra fjoråret som var på 55 millioner kroner. Dette gir en topplinjevekst i første kvartal på på 60 prosent i forhold til første kvartal i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) økte fra minus 4,8 millioner kroner til pluss 18,1 millioner kroner i samme periode.
Overtok de kommersielle rettighetene i Europa
En sentral årsak til veksten er at Photocure overtok de kommersielle rettighetene for salg og markedsføring av Hexvix i Europa fra legemiddelselskapet Ipsen Pharma.
Photocures administrerende direktør forteller at en god salgsmåned i mars bærer bud om at markedet er i ferd med å bedre seg etter når koronapandemien i sentrale markeder - ikke minst i USA - er på retur.
Fornøyd
– Jeg er fornøyd med resultatene, ikke minst sett i lys av den negative effekten fra tredje koronabølge i januar og februar, valutautfordringer og den krevende sammenligningen med samme periode i fjor da nedstengninger og begrenset tilgang til helse tross alt ikke oppsto før i midten av mars, sier Daniel Schneider i en kommentar.
I dag brukes Hexvix/Cysview (hexaminolevulinate) på sykehus for å bedre diagnostisere og fjerne blærekreft i urinblæren - som er en av de hyppigste kreftformene. Hexvix/Cysview injiseres i blæren gjennom et kateter. Deretter gjennomføres en cystoskopi med blått lys, fremfor det tradisjonelle hvite lyset. Dersom kreft er til stede vil den gløde rødt under det blå lyset. Slik oppdages kreft som ikke er synlig ved bruk av tradisjonell cystoskopi med hvitt lys.