223.000 pasienter møtte ikke til avtalt time. – En betydelig utfordring
I 2022 var det 223.000 tilfeller hvor pasienter ikke møtte til avtalt time i Helse Sør-Øst. Dette utgjør 4,3 prosent av pasientene.
– Dette er en betydelig utfordring. Sykehusene får ikke behandlet så mange pasienter som de legger opp til, og de ansatte får ikke gjort det de skal sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt.
I fjor ble det gjennomført flere enn fem millioner konsultasjoner ved sykehusene i Helse Sør-Øst, skriver de i en pressemelding. I 223 000 tilfeller møtte ikke pasienten til avtalt time. Andelen som ikke møter ble noe lavere utover høsten og vinteren, men det er fortsatt mange pasienter som ikke kommer til behandling.
Frustrerende
– Det er frustrerende for de ansatte, men det er verst for de pasientene som kunne fått hjelp, sier Rootwelt. Han forteller at sykehusene i Helse Sør-Øst jobber aktivt med å redusere ventelistene, men hvis de skal klare det, er det avgjørende at pasientene kommer.
Rootwelt forstår at det ikke alltid passer med en oppsatt time, men oppfordrer pasienter til å si ifra hvis de må bytte. – Meld fra så tidlig som mulig. Da kan sykehusene innkalle andre pasienter som trenger behandling, sier Rootwelt.
De som mottar innkallingsbrev digitalt, kan avbestille eller be om endring av timeavtale på HelseNorge. For å unngå gebyr, må pasienten avbestille eller endre timen senest 24 timer før oppsatt tidspunkt.
– For at sykehusene skal utnytte ressursene sine effektivt, bør man helst si ifra mye tidligere enn dette, og aller helst komme til oppsatt time, sier Rootwelt.