Legemidler og biotek
Bli syk, besøk legen - få billigere flyreiser!
Privateide Dr. Droppin tilbyr nå pasienter som bestiller legetime Norwegian CashPoints. Legeforeningens etikkutvalg ber Dr. Droppin stanse kampanjen, men selskapet nekter plent.
I en reklamekampanje tilbyr den private legeklinikk-kjeden Dr. Dropin bonuspoeng fra flyselskapet Norwegian, såkalte CashPoints. Pasienter tjener opp bonuspoeng for besøk ved klinikken og ved videokonsultasjoner. CashPoints er Norwegians fordelsprogram. Dr. Droppin har 8 legekontor og er i vekst.
Fra øl til legetjenester
Dr. Droppin er eid av gründerfabrikken med det megetklingende navnet Askeladden & Co. Selskapet eies av arvingene til puben og spisestedet Lorry’s i Oslo. Askeladden & Co. sin filosofi er å gå inn i bransjer som har stivnet og er lite kreative. I tillegg til å gå inn i fastlegebransjen, er selskapet inne i bransjer i alt fra gravferd, frisør og til fysioterpi. Frisørkjeden Cutters er på kort tid blitt en stor aktør innen bransjen
I strid med etiske regler
Rådet for legeetikk ved Legeforeningen mener at Doktor Droppin-kampanjen er i strid med Legeforingens etiske regler, og i april vedtok rådet den private klinikken må stoppe praksisen med bonuspoengene. Legeforeningen er interesseorganisasjonen til norske fastleger og legene ved Dr. Droppin er organisert gjennom Legeforeningen.
Dr. Droppin står på sitt
Dr. Dropin nekter plent å føye seg etter pålegget, og fortsetter med markedsføringskampanjen. Dr. Droppin med sine leger er dermed i konflikt med Legeforeningen. Det kan straffe seg for Dr. Droppin å gå opp mot den mektige Legeforeningen. Riset holdes foreløpig bak speilet, men Legeforeningen har en rekke virkemidler til rådighet - i ytterste fall eksklusjon.
-Vi kan gi kritikk og pålegge klinikken å stoppe markedsføringen, og hvis det ikke gjøres, kan det bli tatt opp med sentralstyret, sier leder for Rådet for legeetikk, Svein Aarseth til Dagens Næringsliv.
– Vi mener at denne typen markedsføring ikke er i henhold til våre etiske retningslinjer. Det hører rett og slett ikke hjemme i markedsføringen til en kurativ helsetjeneste.
Kan gi overforbruk av helsetjenester
Aarseth sier at rådet mener denne typen markedsføring kan stimulere til et uheldig overforbruk av helsetjenester. Bak lurer også den generelle tilliten til legestanden. Legeprofesjonen er en av samfunnets mest betrodde profesjoner og Legeforeningen ønsker ikke at børs og katedral blandes sammen på denne måten.
Dr. Dropins daglige leder, Daniel Sørli, er selv lege. Han er hjertens uenig i Legeforeningens syn på saken.
– Kjernen i saken er om tilbudet fører til at pasienter får legehjelp når de egentlig ikke trenger det, sier Daniel Sørli til DN.
– Legeforeningen kan ikke mene at pasienter løper ned dørene på Dr. Dropin uten et behov for legetjenester fordi de skal ha cashpoints hos Norwegian, legger Sørli til.
Børs og katedral
På sine nettsider har rådet publisert en melding om at rådet har vedtatt å ta saken til behandling.
«Rådet for legeetikk vil gi Dr. Dropin pålegg om å rette aktuelle kritikkverdige forhold, og fjerne sin kobling mellom helsetjeneste og mulighet for opptjening av poeng til flyreiser».
I meldingen står det også skrevet at de har mottatt flere henvendelser med reaksjoner på reklamekampanjen.
«En avtale om å opptjene poeng til flyreiser for å oppsøke lege, mener Rådet er egnet til å utfordre tilliten til helsetjenesten generelt, og tilbyderne spesielt. Vi mener denne type markedsføring bidrar til en uheldig sammenblanding, skaper et useriøst inntrykk og kan være egnet til å unødvendig bruk av legetjenester», skriver Rådet for legeetikk på sine nettsider.
Taler Legeforeningen midt imot
– Det er absurd å hevde at tilbudet bidrar til unødvendig bruk av legetjenester. Ingen av de som har benyttet seg av tilbudet, har kommet til oss uten et reelt behov for legehjelp. Legeforeningen undervurderer pasientene, sier Sørli til DN.
Sørli sier at Rådet for legeetikk har en viktig rolle, og at de etiske retningslinjene er høyt respektert av alle norske leger, inkludert legene ved Dr. Dropin.
– I denne saken er jeg overrasket over at Legeforeningen går ut mot et av sine egne medlemmer med så krass kritikk uten å ha saken godt nok hjemlet i sine egne retningslinjer.
Legeforeningen vil ikke gi seg
Og her står saken. Det er liten grunn til å tro at Legeforeningen vil gi seg - når den har gått så pass høyt på banen. Etter det HealthTalk kjenner til kan saken være i med å bli løst - som betyr at Dr. Droppin trekker kampanjen. Nå dreier det seg for gründerbedriften om å dra saken såpass ut i tid at selskapet ikke taper ansikt.