Legemidler og biotek
- Photocure står ved et vannskille
Photocuresjef Dan Schneider går langt i å love tosifret vekst i det amerikanske markedet
I en podcasten med Photocures CEO, Dan Schneider, kommer det frem sentral informasjon for aksjonærer og de som følger det norske blærekreftselskapet.
-Med den nylige refusjon i USA er Hexvix/Cysview er på vei til å bli “standard of care” i behandlingen av blærekreft i USA. Cysview har også fått indikasjon på overvåkning/ diagnostisering - noe som mangedobler markedet for produktet, forteller Schneider.
Hør hele podcasten fra Edison Talks her
De optimistiske uttalelsene fra Schneider kommer kort tid etter at Photocure leverte svært gode salgstall i årets tre første måneder – særlig i det viktige amerikanske markedet. Photocure fikk en omsetningsvekst i første kvartal 2019 på hele 52 prosent i det amerikanske markedet målt i USD. Veksten bidro til at Hexvix / Cysview hadde en omsetning på 51,2 millioner kroner i 1. kvartal.
HealthTalk skrev i den forbindelse at selskapets fokus på kommersialisering ser nå ut til å bære frukter. For kort tid siden inngikk dessuten Photocure en milliardavtale med kinesiske Asieris som overtar ansvaret for å utvikle og kommersialisere Photocures produkt Cevira.
I podcasten forteller Schneider:
- Tidligere har Photocure vært sett på som et rent F&U-selskap. Nå har selskapet spisset satsingen på urologi og blitt transformert til et mer kommersielt selskap.
- Photocure ser ut til å trenge igjennom i det store amerikanske markedet. Blant annet har selskapet har fått indikasjon på overvåkning/ diagnostisering som mangedobler markedet for Hexvix/ Cysview
- Bare i USA blir det årlig diagnostisert 70.000 nye pasienter med blærekreft. Årlig finner det sted 650.0000 blærekreftoperasjoner i USA og Europa. Hele 2,2 millioner gjennomgår overvåkning/ diagnostisering - hvor nå altså Cysview har fått indikasjon.
- Det er store dokumenterte fordeler å bruke Hexvix/Cysview; 25 % av pasienter som diagnostiseres med hvitt lys (som er alternativet til Hexvix/Cysview) vil gå hjem og feilaktig tro at de ikke har blærekreft - fordi hvitt lys ikke var i stand til å oppdage kreften. Med Hexvix/Cysview vil kreften lettere oppdages og behandles på et tidligst mulig stadium av sykdommen.
- Til tross for overbevisende statistikk og kliniske resultater, betyr ikke dette i seg selv at Hexvix/Cysview vil bli tatt i bruk av klinikker og klinikere. Daniel Scheider går gjennom hindringene og hvilke strategier Photocure benytter for å komme over hindringene - særlig å få Hexvix/Cysview inn på refusjon med det som kalles “reimbursement code”. Fra januar 2019 har Cysview fått refusjonskode i USA. I tillegg har Photocure klart å få produktet posisjonert i kliniske anbefalinger for behandling av blærekreft.
- Daniel Schneider beskriver den kommersielle innsatsen og strategiene for å få Hexvix/Cysview inn på operasjonsstuene - herunder samarbeidet selskapet har med medtech-partnere.
- Hexvix/Cysview har fått indikasjon på overvåkning/ diagnostisering noe som mangedobler markedet for produktet.
- Dan Schneider lover tosifret vekst i tiden fremover i det amerikanske markedet.
- Det er store hindringer for andre selskaper dersom de skulle ønske å trenge inn i Hexvix/ Cysviews marked.
- Intervjuet gir også mer informasjon om samarbeidet med Kinesiske Asieris
Les også: Photocure inngår milliardavtale med kinesiske Asieris