Coronaviruset
Varsler at Luftambulansetjenesten kan bli satt delvis ut av spill
- Til nå har beredskapen vært tilnærmet normal, men det vil endre seg dersom for mange av tjenestens nøkkelpersoner blir smittet eller må i karantene. Det vil bety at luftambulansetjenesten må gjøre en strengere prioritering av oppdrag. I en sårbar situasjon vil flyvninger prioriteres etter hvor kritisk situasjonen er for hver enkelt pasient.
Til nå har beredskapen i tjenesten vært tilnærmet normal, men dette kan endre seg dersom nøkkelpersoner som leger, sykepleiere, redningsmenn, piloter og teknikere, samt de som koordinerer tjenestens fly blir smittet eller må i karantene, skriver luftambulansetjenesten i en pressemelding.
Ved redusert beredskap og kapasitet vil følgende prioriteringer bli gjort i samråd med regionale helseforetak, sykehus og operatører:
- Fly og helikopterressurser vil bli prioritert til de stedene hvor kapasiteten er mest kritisk, basert på medisinsk behov og mangel på andre alternative transportmuligheter.
- Det vil bli strengere prioritering av hvilke oppdrag som skal flys.
Har gjort tiltak
De som jobber i luftambulansetjenesten er svært spesialiserte. Dette er personell som ikke kan erstattes på kort varsel. - Det gjør tjenesten ekstra sårbar for et så smittsomt virus som Covid-19. De siste ukene har derfor alle ledd i tjenesten jobbet målrettet med en lang rekke tiltak for å sikre en best mulig beredskap under pandemien, heter det i pressemeldingen.
Samtidig rapporteres det om nedgang i antall oppdrag med ambulansehelikopter. Det kommer trolig av at aktiviteten i samfunnet generelt er lavere enn vanlig. Det forventes også at antallet flyoppdrag vil gå ned i takt med at landets sykehus utsetter mye planlagt utredning og behandling. Men nedgang i antall oppdrag kan bare i noen grad oppveie bortfall av baser på beredskap.
- Folk i og rundt tjenesten viser en imponerende innsats. Det er stor vilje, oppfinnsomhet og smidighet i alle ledd, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind, Juell.
Luftambulansen forteller at det er gjort en rekke tiltak:
- Operatørene, Norsk Luftambulanse AS og Babcock Scandinavian AirAmbulance AS, har begge innført en rekke omfattende tiltak for å redusere risiko for smitte og beredskapsavbrudd.
- De som jobber i tjenesten blir isolert fra andre besetningsmedlemmer ved mistanke om smitte. Dette vurderes fortløpende av medisinsk personell ved basene og i sykehus.
- Babcock skjermer et ekstra ambulansefly i Sverige som kan settes inn både i Norge og Sverige.
- Det er kjøpt inn enmannsisolat (smittevernkuvøse) for transport av pasienter med koronasmitte i alle deler av landet. Utstyret er nå godkjent for bruk i SeaKing redningshelikopter, Luftforsvarets Bell helikopter og luftambulansetjenestens mellomstore helikoptre (H145). Det jobbes med å få godkjenning for bruk i flere fartøytyper.
- Universitetssykehuset Nord Norge har etablert eget smitteteam som kan rykke ut til koronasyke pasienter med transportkuvøse i bil, båt og helikopter. Bare Oslo Universitetssykehus hadde slik kapasitet før pandemien.