Coronaviruset
20 000 digitale konsultasjoner daglig - pasientene rømmer fastlegekontorene
Det er et gjennombrudd for digitale helsetjenester. I fjor var under tre prosent av konsultasjonene hos fastlegene digitale. Nå rømmer pasientene fastlegekontorene og over til digitale konsultasjoner. I forrige uke gjennomførte norske fastleger over 20 000 digitale konsultasjoner, forteller Direktoratet for ehelse. Dette er en økning på over 300 prosent sammenlignet med uken før. - Vi har så vidt sett starten. Digital konsultasjon er mye mer enn video, sier Tomas Ed, country manager i Visiba Care Norge.
Digitale konsultasjoner er enten tekstbaserte eller videobaserte konsultasjoner.
I fjor var under tre prosent av konsultasjonene hos fastlegene digitale. Med coronakrisen der både helseministeren og Legeforeningen oppfordret fastlegene raskt skaffe seg videokonsultasjon, har digitale konsultasjoner blitt den nye normalen. Så godt som alle fastleger i Norge har nå etablert et tilbud om legetime via video.
Direktoratet for ehelse melder om en eksplosiv vekst i tallet på digitale konsultasjoner. I forrige uke gjennomførte norske fastleger over 20 000 digitale konsultasjoner - en økning på over 300 prosent sammenlignet med uken før. Allmennlegeforeningen er bekymret over at legekontor nå permittere ansatte. Årsaken er at bortfallet av vanlige konsultasjoner på fastlegekontorene gir lavere inntekter. Blant annet må et fastlegekontor i Lørenskog permittere helsesekretæren på 50 prosent, fordi de ikke får gjort vanlige konsultasjoner. Nå vurderer vurderer Helse- og omsorgsdepartementet å innføre nye endringer for å opprettholde driften på fastlegekontorene.
Visiba Care, som er den ledende leverandøren av digitale tjenester til helsevesenet i Skandinavia, forteller at også psykisk helsevern i kommunene og de nasjonale helseforetakene i økende grad tar i bruk digital konsultasjon. Bestillingene renner nå inn hos Visiba Care.
- Vi har et høyt trykk fra forskjellige aktører innenfor helsevesenet – både kommuner, nasjonale helseforetak, fastleger, helsestasjoner og psykologer. I Norge er det uten tvil coronapandemien som har vært den utløsende årsaken, og mange er ute etter en rask og enkel videoløsning. I Sverige har helsevesenet kommet en god del lengre. Digitalt er det særlig oppskalering av eksisterende løsninger og påkobling av flere enheter og helhetlige digitale pasientforløp som etterspørres, sier Tomas Ed.
Et gjennombrudd for digitale helsetjenester
- Er dette et gjennombrudd for digitale helsetjenester i Norge?
Ja, det er vanskelig å se for seg at leger og pasienter vil tilbake til den gamle modellen der nesten alle konsultasjoner var fysiske. Men digitale helsetjenester er en kombinasjon av ny teknologi og ikke minst nye måter å arbeide på. For å få en varig forandring holder det ikke å bare å bruke teknologien. Leger, psykologer og andre må også forandre hvordan de leverer helse og omsorg, sier Tomas Ed.
“Digital First”
Han mener at det nå er tydelige tegn på at vi går imot det han kaller et “Digital First”-prinsipp. - Det innebærer at den første kontakten med helsevesenet er digital og at man bare drar til legen når legen ikke kan hjelpe pasienten over digitale løsninger, sier Ed. Han forteller at mange av fastlegene og psykologene som de siste par ukene har begynt å tilby digital konsultasjon starter med grunnpakken som er videokonsultasjon og sikker chat.
Digital konsultasjon er mer enn video
- Mange tror at digital konsultasjon er ensbetydende med video, men det er langt fra sannheten. Visiba Care tilbyr ikke bare en videoløsning, men et knippe av fleksible tjenester der legen kan legge til hvilke tjenester som passer best for pasienten og for legen selv.
Ed forteller at før det digitale møtet med legen starter, kan blant annet pasientene laste opp bilder og beskrive hvorfor de søker helsehjelp. Under videosamtalen eller i en melding kan legen også sende prøveresultater eller annen informasjon til pasienten. - I tillegg har vi nå fullt fokus på å utvikle Red Robin, et automatisert triage- og anamneseverktøy - i første omgang for primærhelsetjenesten. Vi har helt nylig også lansert en tilpasset versjon der pasienten besvarer en rekke spørsmål og Red Robin beregner sannsynligheten for coronavirus og andre luftveisrelaterte sykdommer. Deretter sendes en oppsummering til legen, som kan bruke dette som støtte i konsultasjonen. Verktøyet er nå under intensiv testing hos noen av kundene våre og vil bli lansert i løpet av kort tid, sier Tomas Ed.
- Hvordan er tilbakemeldingene fra legene som bruker Visiba Care?
- Leger som har brukt løsningen en stund forteller oss det er en fordel å også ha andre muligheter til å kommunisere med pasientene enn bare videokonsultasjon. Mange kobler på funksjoner som spørreskjemaer, meldinger og multipartsamtaler. Stadig flere behandlere ser nytten av digitale konsultasjoner og ikke minst liker pasientene å ha mulighet til å møte sin behandler digitalt som et supplement eller et alternativ til et fysiskt besøk. Poenget er rett tjeneste til rett pasient til rett tid, sier Ed.
Tilpasset ulike behov
- Hvordan skiller Visiba Care seg fra de andre leverandørene som Confrere og PatientSky?
- Visiba Care er en plattform som utvikles spesielt for å møte helsevesenets særskilte behov for digital pasientkontakt. Plattformen som er en såkalt whitelabel løsning, har vært i markedet siden 2014 og den utvikles løpende med og for våre kunder som særlig er store offentlige og private aktører innen primær- og spesialisthelsetjenesten. Å sette opp en hierarkisk struktur for de ulike helseaktørene og konfigurere hver enkelt enhet etter dens unike behov er noe som virkelig settes pris på av våre kunder, sier Ed. For eksempel har en psykolog og en fysioterapeut forskjellige krav til hvordan de vil gjennomføre digitale møter og disse behovene kan vi oppfylle ved å sette opp og tilpasse mottakene deres. For pasientene innebærer det at de kontakter helseleverandøren gjennom en sentral inngang, sier han.
Helsenorge.no kraftig opp
Det er ikke bare bruken av digital konsultasjon som øker kraftig. Også bruken avhelsenorge.no vokser. Før de strenge coronatiltakene ble satt i verk var det 223 000 daglige besøk, mens det nå er i snitt er over 515 000 daglige besøk. Dette er en økning på 192 prosent på bare to uker.
– Informasjonsbehovet i befolkningen er stort i en krevende tid og det er positivt å se at mange benytter seg av de løsningene som tilbys. Det er et tegn på at vi har gode digitale tjenester som fungerer, sier direktør i Direktoratet for e-helse, Christine Bergland.
Direktoratet for e-helse og Norsk helsenett jobber nå sammen med aktørene i sektoren for å få flere i gang med digitale konsultasjoner. – Vi gjør alt vi kan for legge til rette for at flere kan ta moderne teknologi raskt i bruk, sier Johan Ronæs, administrerende direktør i Norsk helsenett.
– Vår primære anbefaling er å utvide tilbudet og bruken av de løsningene som helsetjenesten allerede har tatt i bruk, forteller Bergland. Her finnes det både frittstående løsninger og journalløsninger som har video integrert. Påehelse.no ligger veiledningenSlik kommer du i gang med videokonsultasjon.
– Bruk av videokonsultasjon har mange fordeler i den pågående coronapandemien. Video er et effektivt verktøy som i mange tilfeller kan erstatte fysisk oppmøte, og dermed reduserer smittefaren. Det øker også kapasiteten ved at helsepersonell som er i karantene, men ikke er syke, kan behandle flere pasienter, sier Bergland.
Innbygger som vil kontakte helsepersonell på video,finner veiledning på helsenorge.no.