Bransjenytt
Dignio kapret leder fra Vipps
Thomas Wold Johansen har vært med i Vipps siden det ble etablert som eget selskap i 2017, først som CTO og deretter som Head of Engineering. Nå skal han bruke kompetansen sin for å bygge norsk helseteknologi.
Fredrikstad-selskapet som spesialiserer seg på medisineringsstøtte og medisinsk avstandsoppfølging har det siste året doblet antall ansatte for å imøtekomme den økende etterspørselen. Det nyeste tilskuddet i Wold Johansen er i følge daglig leder Lars Christian Dahle i tråd med selskapets ambisjoner og videre teknologiutvikling.
Skybasert
- Dignio jobber med en skybasert løsning, som helsetjenesten - og særlig sykehusene - ikke har så mye erfaring med. Vi er derfor helt avhengige av å levere en løsning som er både avansert, åpen, sikker og brukervennlig på samme tid. Thomas har vært med å skape en tjeneste nesten alle i Norge kjenner til og har tatt i bruk, men som likevel følger alle de strenge kravene til sikkerhet som myndighetene setter. Vi tror erfaringene hans vil vil være gull verdt for Dignio når vi nå får flere brukere i flere land og går over i mer operativ drift.
Kunne ikke si nei
I Dignio skal Wold Johansen være Head of Engineering, med overordnet ansvar for teknologiutvikling og integrasjoner. Han kjente godt til selskapet fra før av.
- Jeg har fulgt med Dignio over lenger tid fordi jeg også er fra Fredrikstad. Det er imponerende hvordan de har arbeidet så målrettet over så lang tid, og mye av tiden i oppoverbakke hvor omstilling er tungt. De har bygget et sterkt produkt som er svært aktuelt og som svarer på store samfunnsutfordringer. Muligheten til å ta del i denne reisen kunne jeg ikke si fra meg, forteller Wold Johansen.
- Helsesektoren er der bank og finans var for over ti år siden
Den nye lederen har omfattende erfaring med fintech fra bank og finans, med mange år i SpareBank 1, etterfulgt av mobilbetalingsløsninger som mCASH og Vipps. Han tror helsesektoren er i ferd med å snu seg slik som bank og finans har gjort.
- På mange måter er helsesektoren der bank og finans var for mer enn ti år siden, kanskje litt lukket, silobasert og med tunge systemer. Etter hvert har bransjen utviklet seg til å bli mer kundeorientert med åpne løsninger og det å være bevisst forbruker har blitt enklere. Vi mennesker er såpass vant med teknologi i hverdagen vår at vi nå også forventer at helsevesenet utnytter de mulighetene som finnes.
Wold Johansen tror teknologien må svare til behovene for flere parter for å bli vellykket.
- Dignio har et produkt som gir gevinst både for pasientene og samfunnsøkonomisk. Det er et veldig godt utgangspunkt, og så må teknologien videreutvikles konstant for å utnytte mulighetsrommet og gir enda bedre brukeropplevelser - både for pasient, for helsepersonell og for innkjøper.
Dignio har nå 28 ansatte, fordelt på kontorer i Fredrikstad, Oslo, Shanghai og Birmingham.