Politikk

Bent Høies motvilje mot å satse på digitale helsetjenester gjør at pasientene får det verre, legene fortsetter å være overarbeidet og det norske samfunnet makter ikke å skaper digitale vinnere som kan ta opp kampen mot utenlandskje digitale helsetjenester

Hvorfor er Bent Høie en teknologisinke?

Den norske fastlegeordningen er i krise og helseminister Bent Høie regelrett fnyser av hjemlige private digitale tjenesteleverandører som KRY, Hjemmelegene og Eyr Medical. De skal ikke slippe til for å løse krisen og skape bedre helsetjenester.

Publisert

I England står den britiske helseministeren Matt Hancock frem og fremsnakker digitale fastlegetjenester som Babylon GP at Hand . Det britiske helsevesenet - NHS - følger (motvillig) opp med å tilby Babylon til engelske borgere. Da britiske helsebyråkrater, etter mye press fra britiske fastleger, ønsket å legge ned hele Babylon- som alle med unntak av helsebyråkratene kan se er en stor suksess - gikk Matt Hancock til aksjon og satte foten ned. Babylon er både en digital tjeneste og har fysiske leger som pasientene kan besøke på et legekontor.

Blitt den største fastlegen

Babylon er på litt over ett år blitt Englands største fastlege - med flere enn 40.000 offentlige pasienter og ekspanderer nå fra fra bydeler i nord-vest London til Birmingham.

Og oisan, glemte vi å si at Babylon også leverer en privat betalingsløsning? Fy skam seg!

Det er ikke bare britiske Babylon som heies frem av Matt Hancock. Amazon Alexa-brukere i Storbritannia kan nå stille Alexa spørsmål om vanlige sykdommer. NHS og Amazon tilbyr tjenesten i et forsøk på å redusere presset på analoge leger for å hjelpe folk som ellers har problemer med å finne helseinformasjon på internett. Blant andre blinde og svaksynte. Over er tiden hvor folk Googlet sin sykdom.

Lederartikkelen fortsetter under relaterte artikler

Norge henger ikke med

Bent Høie vil ikke satse på private digitale helsetjenester. Han vil i stedet digitalisere fastlegene. Da må vi smøre oss med tålmodighet for her er situasjonen kort sammenfattet slik:

  • 27 prosent av fastlegekontorene har ikke nettside for pasientene
  • 40 prosent av fastlegekontorene har ikke mulighet for elektronisk timebestilling
  • e-konsultasjoner utgjør 2 prosent av fastlegekonsultasjonen

Så hvorfor er Bent Høie en teknologisinke?

Skyldes det at han bare lytter til Legeforeningen som ikke for alt i verden vil at en norsk tjeneste som Babylon “cherrypicker” de enkleste pasientene og overlater de tunge pasientene til fastlegene? Eller er årsaken at Bent Høie ikke forstår at teknologi er fremtiden og at vi fremover vil kunne greie oss med langt færre gammeldagse fastleger enn i dag - nettopp fordi teknologien gradvis vil diagnostisere langt bedre enn et menneske? Eller er Høie rett og slett blitt næringsfiendtlig og av den grunn ikke vil slippe private krefter til - for det er kanskje Høies eget e-helsedirektorat som skal få oppdraget om å utvikle denne tjenesten? E-helsedirektoratet bader allerede i offentlige penger og utvikler digitale tjenester i konkurranse med private aktører.

Uansett er resultatet at pasientene får det verre, at legene fortsetter å være overarbeidet og at det norske samfunnet ikke skaper digitale vinnere som kan ta opp kampen mot digitale helsetjenester fra amerikanske Amazon (Alexa), KRY fra Sverige samt Babylon og Your MD fra England. Bent Høie må snart være den eneste som ikke har sett at helseteknologi kan spare samfunnet og helsebudsjettene for milliardbeløp - og samtidig skape nye arbeidsplasser og en ny bransje. Matt Hancok har forbannet seg på at snart så kommer en britisk helsetech-unicorn - det vil si et teknologi oppstartsselskap som omsetter for 1 milliard USD. Når var Høie i nærheten av å ha en slik tanke?

Powered by Labrador CMS