Helseteknologi
Apple Store selger blodsukkermålere fra inntrengeren One Drop
Apple fortsetter sin lange marsj inn i helse og satser nå på diabetes gjennom et samarbeid med OneDrop
Apple fortsetter sin lange marsj inn i helse og har begynt å selge en forkrommet blodsukkermåler sammen med sine iPhones og Apple Watches i sine amerikanske butikker. Det er et stort marked som Apple nå går inn i. Diabetes er hurtig voksende epidemi i USA og globalt.
30 millioner amerikanere og 245 000 nordmenn har diabetes
I 2015 hadde 30,3 millioner amerikanere, eller 9,4% av befolkningen, diabetes. I 2015 hadde 84,1 millioner amerikanere 18 år og eldre prediabetes. 1,5 millioner amerikanere diagnostiseres med diabetes hvert år. Diabetes den syvende største dødsårsaken i USA i 2015. I Norge er det ifølge Reseptregisteret 165 000 som bruker blodsukkersenkende legemidler. Av de 165 000 er det anslått at 28 000 kun bruker insulin.
Om lag 245 000 personer (4,7 prosent av befolkningen) har kjent diabetesdiagnose. I tillegg er det et antall ukjente tilfeller. Ifølge Reseptregisteret 165 000 som bruker blodsukkersenkende legemidler. Av de 165 000 er det anslått at 28 000 kun bruker insulin.
Utstyret og tjenesten
Utstyret fra OneDrop består at tre deler; en nål for å hente blod fra fingeren, en blodsukkermåler og strips. Blodsukkermåleren synkroniserer trådløst diabetesdata med iPhone og AppleWatch samt med Apples egen helseapp; Apple HealthKit.
Kunden mottar i tillegg ett år med personlig coaching via One Drop-appen som også har digitale verktøy for registrering av medisinering, matinntak og fysisk aktivitet. Matinntaket registreres ved at brukeren tar bilder av maten som så tolkes av One Drop-appen. Appen er sosial og gir tilgang til et “Diabetes Community” hvor man kan se andre (brukeres glukosenivåer og lære hvordan de håndterer sykdommen sin.
Å gå noe ned vekt kan i visse tilfeller medføre at man blir fri for sin diabetes type-2. One Drop-appen tilbyr verktøy for vektreduksjon.
Utfordrer helsebransjen
One Drop er det som ofte kalles for en “disruptor”, eller på godt norsk utfordrer. Markedet er så langt dominert av store helseaktører som blant andre Roche, Sanofi og Ascensia Diabetes Care.
-De store helseaktørene er opptatt av å hindre innovasjon og fremgang, men konsumentorientert, data-drevet digital helse blir gradvis en realitet, sier One Drops administrerende direktør Jeff Dachis.
Det innovative ved systemet fra One Drop, er at det har en prediktiv algoritme som gir brukere med type 2- diabetes prognoser på glukosenivåer åtte timer frem i tid - forutsatt at brukeren har en Iphone eller en AppleWatch 4.
Avansert maskinlæring
One Drop sier at deres maskinlærings-prediksjoner henter informasjon fra flere enn 2,2 milliarder datapunkter som er samlet inn fra flere enn 1,2 millioner brukere. Sammen med hver prognose mottar brukerne også digitale råd på hvordan hun skal holde blodsukkernivået sitt stabilt gjennom rett næringsinntak og fysisk aktivitet.
Selve appen til One Drop er gratis og kan lastes ned fra AppStore også for norske brukere.
Her kan du lese mer om One Drop.
Betydelig konkurranse
Diabetemarkedet er enormt, og de store etablerte selskapene ligger ikke på latsiden. For en tid tilbake kjøpte markedslederen Roche Diabetes Care opp mySugr for å skape en ledende åpen plattform for digital diabetesbehandling. MySugr et av de ledende mobile diabetesplattformene i markedet og er på kort tid blitt en integrert del av den nye pasientfokuserte digitale helseserviceplattformen til Roche innen diabetes. Med mysugr kan mennesker med diabetes automatisk å laste opp blodsukkerdata fra deres foretrukne utstyr og inn i mySugr-appen.