Bransjenytt

Ambulanseflyrettssaken starter i dag
I dag starter rettssaken som skal avgjøre om Babcock sin kontrakt med staten om å drifte ambulanseflytjenesten er å anse som en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven.
Det er de 90 pilotene som tok overgang fra tidligere operatør til Babcock 1. juli 2019, som har gått til rettssak mot selskapet. Jobb-byttet medførte lavere lønn og tap av ansiennitet for pilotene og pilotene har stevnet Babcock for å få rettens medhold i at overtakelsen var å anse som en virksomhetsoverdragelse.
Våren 2018 garanterte Babcock alle de 98 pilotene som da var ansatt i tjenesten jobb videre etter overtakelsen, og det ble fremforhandlet en tariffavtale for alle som ønsket å fortsette med Babcock som arbeidsgiver. I november var det klart at 90 av de 98 pilotene hos tidligere operatør ønsket ansettelse i Babcock. I juni 2019 stevnet de 90 pilotene Babcock for å få rettens medhold i at overtakelsen var å anse som en virksomhetsoverdragelse.
Babcocks driftsleder i Norge, Hilde Sjurelv, sier at selskapet er uenig med pilotene i sak, men har forståelse for deres ønske om å få spørsmålet avklart rettslig.
Har invester 1 milliard i nye fly
- Vi er glade for at vi fikk med 90 av de dyktige og erfarne pilotene i tjenesten da vi tok over. Men i det totale regnestykket må det også tas med at Babcock har investert en milliard kroner i nye fly, bygget opp en ny driftsorganisasjon fra bunnen, etablert en ny organisasjon for teknisk vedlikehold, og investerer 85 millioner kroner i ny hangar i Tromsø som skal være base for det tunge vedlikeholdet av ambulanseflyene i Norge og Sverige, sier Sjurelv.
Nord-Troms tingrett har satt av fire dager til rettsaken.