Helseteknologi
“Alexa, hvordan behandler jeg migrene?”
Amazons stemmeassistent gir helseråd fra det britiske offentlige helsevesenet (NHS).
Alexa-brukere i U.K. kan nå stille enheten spørsmål om vanlige sykdommer. National Health Service (NHS) og Amazon tilbyr den nye tjenesten i et forsøk på å redusere presset på menneskelige leger og for å hjelpe folk som ellers har problemer med å finne helseinformasjon på internett.
Amazons algoritme vil automatisk søke på NHS-nettstedet for svar på spørsmål som "Alexa, hvordan behandler jeg migrene?" Eller "Alexa, hva er symptomene på influensa?
Slutten på å Google
Å bruke en stemmeassistent er åpenbart mer effektiv enn å skrive symptomene sine inn i en søkemotor. Men tilbudet eliminerer også behovet for å lete gjennom dusinvis av søkeresultater for å finne frem til de de mest troverdige kildene. Ikke minst forenkler Alexa prosessen for eldre eller blinde personer som kan ha utfordringer med å navigere frem til rett behandling ved hjelp av en søkemotor.
-Tilgjengelighet er er konge, og det er strålende å vite at jeg kan spørre Alexa om ulike sykdommer og motta troverdig, NHS-verifisert informasjon, sier Adi Latif til The Guardian. Latif er blind og bruker Alexa for mange dagligdagse gjøremål.
-Alexa sammen med NHS fjerner behovet for å Google, noe som kan være en traumatisk opplevelse for mange mennesker - spesielt de som er funksjonshemmede eller som ikke er kjent med teknologi, sier Latif.
Ingen gratis lunsj
NHS gjorde det klart at de ikke vil dele ut Amazon Echo-enheter. Disse selges for 230 kroner per stykk i UK - men appen ville være gratis.
-Teknologi som dette er et godt eksempel på hvordan folk flest kan få tilgang til pålitelige, verdensledende NHS-råd fra hjemmet og redusere presset på våre hardt arbeidende leger og apotekere. Dette sier Matt Hancock som er britisk helseminister til The Guardian.