Legemidler og biotek

Hvordan skal Fritt behandlingsvalg bli den dundrende suksessen som den fortjener å bli?

Publisert

Dagens medisin skriver at Fritt behandlingsvalg ikke er noen suksess. Høyres helsepolitiske talsperson Sveinung Stensland mener at ordningen er en stor suksess. Sannheten ligger nok et sted midt imellom. 

Det som i alle fall er sikkert er at dette er en fantastisk ordning for pasientene som bør brukes mer for å få redusert ventetider på utredning og operasjon. 

Fritt behandlingsvalg betyr at pasienter selv kan velge behandlingssted i spesialisthelsetjenesten. Pasienter som har fått rett til utredning eller behandling kan velge mellom offentlige behandlingssteder, private med avtale og private sykehus som er godkjent av Helfo. Ja, pasientene kan til og med reise til et EØS-land og få operasjonskostnadene dekket at Helfo – det vi si kostnaden som en tilsvarende operasjon koster på et offentlig norsk sykehus. 

Zeppelin jobber for det største danske privatsykehuset – Privathospitalet Mølholm. De er trolig Nord-Europas ledende sykehus på hjerteflimmeroperasjoner – en prosedyre som kun gjennomføres på de fire norske universitetssykehusene. Men på universitetssykehusene er det lange ventetider - ofte 6 måneder og mer, og mange norske pasienter reiser til Mølholm for å bli operert, der ventetiden er 1-2 uker. 

Så tilbake til spørsmålet - Hvordan kan Fritt behandlingsvalg bli den dundrende suksessen som den fortjener å bli? 

Et av svarene er at sykehusene må markedsføre denne tjenesten til pasientene og bli mer pasientfokusert –skape «pasientens helsetjeneste» som Høyre har som slagord.

Kan norske offentlige sykehus lære noe av private sykehus i Norge og utlandet? Ja, jeg mener det. Sykehus som Aleris ogLHL- sykehuset og Danmarks største private sykehus – Privathospitalet Mølholm – har det til felles at de kommuniserer med pasientene – og at de er en del av Fritt behandlingsvalg. Disse sykehusene forteller og informerer om sine tjenester til pasientene. La meg gi et eksempel:

Mølholm opererer mange norske hjerteflimmerpasienter som får operasjonen dekket av Helfo. Gjennom analyser har de avdekket hva hjerteflimmerpasientene faktisk er opptatt av, og dette besvares gjennom innhold på nettsiden og naturligvis ved at de sprer budskapet gjennom sosiale kanaler som Facebook og Google - der pasientene faktisk er. Dette er brukerorientert innholdsproduksjon - innhold som besvarer pasientenes spørsmål og hjelper dem i hverdagen.

Mølholm legger også til rette for at det er lett for norske pasienter å komme i kontakt med legene som gjennomfører operasjonen gjennom chat, telefon, mail og videokonsultasjon. De bruker videoløsningen til det norske videokonferanseselskapet Confrere med stor suksess og er det første og eneste hjertesykehuset i Skandinavia som tilbyr videokonsultasjon til hjerteflimmerpasienter.

Hvorfor gjør ikke norske offentlige sykehus det samme? Her vil jeg gjerne høre dine synspunkter.

Det andre hovedgrepet ligger hos fastlegene. Fastlegen er pasientens viktigste rådgiver ved valg av behandlingssted. Fastlegen bør i samarbeid med pasienten undersøke ventetider ved ulike behandlingssteder. Men vår erfaring er at dette skjer i liten grad til tross for at det er svært enkelt å finne en oversikt over ventetidene på de aller fleste prosedyrene. Oversikten er lett tilgjengelig på helsenorge.no. Vårt råd er at Helsedirektoratet informerer og motiverer fastlegene til å bli bedre kjent med mulighetene for å hjelpe sine pasienter til å få operasjon der køene er kortest i Norge eller i utlandet. Hadde fastlegene visst at deres pasienter kan få operasjon på Mølholm eller andre sykehus med kort ventetid hadde langt flere pasienter blitt operert og pasientkøene hadde selvsagt blitt kortere. 

Her er det tredje grepet: Skal helsekøene reduseres må det – ikke overraskende - opereres flere pasienter. Med et gitt budsjett må de offentlige sykehusene bli mer effektive og flere pasienter må velge de beste private sykehusene. Innenfor hjerteflimmer og en rekke andre prosedyrer er det allment kjent at effektiviteten i de private Centre of Exellence-sykehusene er bedre enn i de offentlige. Ingenting stimulerer effektiviteten som konkurranse og Fritt behandlingsvalg er skreddersydd for å få til nettopp det. Et enkelt grep for å øke konkurransen er å inkludere private sykehus som Mølholm på ventelisteoversikten til helsenorge.no. 

Det haster med å få full effekt ut av Fritt behandlingsvalg. Regjeringen har bare to år på seg, for Arbeiderpartiet vil reversere ordningen. Det er selvsagt en dårlig idé – det bør jo tidligere helseminister Jonas Gahr Støre vite bedre enn de fleste. Regjeringens mål er at i 2021 skal mer en 12.000 pasienter godt av ordningen. Jeg tror at potensialet er mye høyere.

Det som skal til for å verne Fritt behandlingsvalg under en eventuell fremtidig Arbeiderpartiregjering er selvsagt å gjøre den til en suksess – det fortjener pasientene.

Også publisert av Dagens Medisin: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/02/08/fritt-behandlingsvalg-bor-bli-en-suksess/

Powered by Labrador CMS